Prodáváte nemovitost a hledáte spolehlivého makléře, kterému prodej nemovitosti zadáte? Pak jistě stojíte před rozhodnutím, zda podepsat exkluzivní smlouvu. Mnoho prodejců se domnívá, že pokud svou nemovitost svěří více makléřům najednou, budou mít logicky větší šanci při prodeji nemovitosti. Opak je ale pravdou, tento fakt vám spíše uškodí. V dnešním článku vám vysvětlíme 6 důvodů, proč není tento postup nejlepším řešením.
1) Nebude se vám věnovat skutečný profesionál
Nejlepší realitní makléři s referencemi dnes už nepracují bez exkluzivní smlouvy. Je tomu běžnou praxí i v zahraničních státech na západ o nás. Cení si totiž svých kvalit a vědí, že jedině tak mohou poskytnout klientovi ty nejlepší služby. Raději mají v nabídce méně nemovitostí, kterým se naplno věnují.
2) Za svou nemovitost NEzískáte nejvyšší možnou cenu
Každý, kdo prodává nemovitost, chce získat za svou nemovitost co nejvyšší cenu, na tom se shodneme. Nyní si ale představte, že prodávající makléř bude bojovat s konkurencí dalších makléřů, kteří vaši nemovitost mají v nabídce také. Co tedy udělá, když se mu ozve první zájemce? Bude chtít nemovitost prodat ihned, aby získal provizi. Makléř ve výhradním zastoupení naopak pracuje pro vás a hájí vaše zájmy. Neprodá tomu, kdo se ozve jako první, ale tomu, kdo nabídne za vaši nemovitost nejvyšší cenu. Při velké poptávce ze strany kupujících může navíc uspořádat aukci nemovitosti.
3) Ztratíte přehled o tom, jaký je o vaši nemovitost zájem
Pokud bude vaši nemovitost nabízet více makléřů, budou se i zájemci o prodej ozývat různým lidem. Nebudete mít tedy skutečný a ucelený přehled o tom, jaký je o vaši nemovitost zájem, na jehož základě můžete prodejní cenou dále upravovat.
4) Komplikovaná komunikace a organizace prohlídek
S prodejem nemovitosti je spojeno mnoho věcí kolem, které je třeba neustále řešit. Ve chvíli, kdy si budete volat s třemi různými osobami, se vám z toho může zatočit hlava. Neustálé maily, telefony a ve finále si stejně nebudete pamatovat, s kým jste se na čem dohodli. Problematická bude i organizace prohlídek, předávání klíčů apod. Naopak když komunikujete pouze s jednou osobou, na kterou se můžete plně spolehnout, mnoho těchto starostí vám odpadne. Svému makléři pak můžete svěřit i klíčky, aniž byste se museli sami prohlídek účastnit.
5) Makléř nebude investovat peníze ani čas
V dnešní době je profesionální zpracování nabídky naprostou nutností. Home staging a designová úprava nemovitosti, krásné fotografie, profesionálně zpracované video, virtuální prohlídka, 3D a 2D půdorysy, trefný a poutavý text, to vše je nutnou praxí. Na internetu můžete zaujmout pouze jednou a vizuální stránka rozhoduje o tom, zda upoutáte pozornost kupujících. Makléři dnes prezentují nemovitosti i na sociálních sítích, kde investují peníze do reklamy, aby se zobrazila co největšímu počtu zájemců. Všechny tyto činnosti něco stojí a při podpisu exkluzivní smlouvy je budete mít už v ceně provize.
Perfektně zpracovaná prezentace dle našich dat zvyšuje cenu nemovitosti v průměru o 10 %. Pokud byste ale svou nemovitost zadali více makléřům najednou, žádný z nich vám takový servis neposkytne. A není divu – nebude mít zaručenou žádnou návratnost investice, pokud nemovitost nakonec prodá někdo jiný.
6) Nedůvěryhodnost nabídky v očích kupujících
Pokud zadáte nemovitost k prodeji více makléřům, neuhlídáte kvalitu prezentace. Každý z nich bude používat jiné fotky, rozdílné popisky. To může být pro kupující matoucí. Důležité je uvědomit si, že v ČR máme jen několik nejvýznamnějších realitních portálů, kde inzerují všichni makléři. Když se zde vaše nemovitost bude objevovat vícekrát, pokaždé v jiné kvalitě, a často i s rozdílnými cenami, na důvěryhodnosti to nepřidá. Stát se z ní pak může v budoucnu i obávaný „ležák“, jak makléři přezdívají neprodejné nemovitosti se špatnou reputací.
NEZAPOMEŇTE – exkluzivní smlouva se uzavírá na dobu určitou
Mnoho prodejců má strach z podepsání exkluzivní smlouvy, například i kvůli negativním zkušenostem. V minulosti totiž mnoho neprofesionálních realitních makléřů nutilo podepsat klienty exkluzivní smlouvu na dobu neurčitou. Měli tak jistotu, že ať budou vyvíjet aktivitu či ne, provizi mají jistou. A skutečně se tomu tak dělo – tito nepoctiví zprostředkovatelé se nestarali o marketing, neposkytovali klientovi servis a když si majitel nakonec našel kupce svépomocí, musel provizi stejně zaplatit.
Proto mějte vždy na paměti, že exkluzivní smlouva se uzavírá na dobu určitou a každý poctivý makléř vám tuto variantu navrhne. Většinou se jedná o období 3-6 měsíců. Makléř má tak ohraničený časový rámec, do kdy musí nemovitost prodat a je o to více motivován poskytnout vám ty nejlepší služby.